Записи

гражданское право

Банкрутство «Аеросвіту» не вирок або що робити пасажиру, якщо авіакомпанія оголосила про банкрутство?

44

 

Вся мережа Інтернет та ЗМІ майорять заголовками про банкрутство чи не найбільшої авіакомпанії України – «Аеросвіту», масову відміну його рейсів, затримку рейсів в аеропортах, відмову аеропортів обслуговувати літаки тощо. Ну як тут не запанікувати пасажирам серед такого ажіотажу? Але лиш панікою ситуації не зарадиш,  тут важливо чітко знати свої права і можливості.
Отже,  почнемо з того, що банкрутство ще не означає, що компанія негайно відмінить всі рейси і припинить свою діяльність. Так, в кінці грудня 2012 року Господарським судом Київської області порушено справу про банкрутство компанії «Аеросвіт» та введено процедуру розпорядження майном. Дана процедура є початковою стадією банкрутства, при цьому господарська діяльність боржника та повноваження його органів управління не припиняються, підприємство продовжує свою діяльність у звичному режимі. Більше того, ця стадія має свої пріоритети для боржника, оскільки вводиться мораторій на задоволення вимог кредиторів, що дає можливість підприємству оптимізувати і оцінити свої ресурси, рентабельність та зосередитися лише на ключових для компанії рейсах, «скинувши баласт». Саме тому і виникає ситуація, що  в процесі такої «переоцінки цінностей» частина рейсів виконується зі значним запізненням або ж взагалі відміняється.
Якщо особа все ж виявилася в списку пасажирів «невигідного» рейсу, як діяти?
Права пасажира, можливі варіанти розвитку подій та розміри компенсацій  в Україні детально врегульовані Повітряним кодексом України та Правилами повітряних перевезень, що затверджені Наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 23 квітня 2010 року № 216.

 

Отже права пасажира у разі затримки рейсу:

Почнемо з того, що час затримки також детально регламентований: якщо затримка рейсу складає:
-    до двох годин – для рейсів дальністю до 1500 кілометрів;
-    до трьох годин – для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів;
-    на чотири години і більше від запланованого часу відправлення – для інших рейсів,
авіакомпанія зобов’язана надати пасажирам:
1) харчування та прохолодні напої відповідно до часу очікування нового рейсу;
2) місця в готелі у разі, якщо пасажири змушені чекати на відправлення впродовж однієї або більше ночей чи якщо час додаткового очікування відправлення більший, ніж передбачалося;
3) наземний трансфер за маршрутом аеропорт – готель – аеропорт;
4) два телефонні дзвінки або телекс-, факс-повідомлення, або повідомлення електронною поштою, якщо для цього є технічні умови аеропорту.
Якщо виконання затриманого рейсу відкладається на день, наступний за днем його виконання, передбаченим розкладом і зазначеним у квитку, перевізник повинен надати пасажирам номери у готелі, харчування та забезпечити трансфер за маршрутом аеропорт – готель – аеропорт.
Якщо затримка рейсу перевищує п’ять годин, пасажирам має бути запропоновано:
1) відшкодування впродовж семи днів повної вартості квитка за ціною, за якою його придбано, за невикористану частину квитка та за використану частину або частини квитка, якщо рейс більше не задовольняє потреби пасажира, а також за потреби забезпечити зворотний рейс у початковий пункт відправлення за першої можливості;
2) зміну маршруту, яка здійснюється за відповідних транспортних умов: до кінцевого пункту призначення – за першої можливості або у пізніший час за бажанням пасажира та за наявності вільних місць.

Права пасажира у разі скасування рейсу:

Перш за все, у разі скасування рейсів авіаперевізник, повинен надавати пасажирам на їх запит пояснення щодо підстав скасування рейсу.
При цьому, перевізник зобов’язаний також запропонувати пасажирам відшкодування впродовж семи днів повної вартості квитка або ж зміну маршруту, а також виплатити визначений розмір компенсації.
Перевізник звільняється від обов’язку виплати пасажиру компенсації за скасування рейсу, якщо він у встановлені строки повідомив про таке скасування пасажира та вчинив необхідні заходи для забезпечення його перевезення, а саме:
-    щонайменше за два тижні до запланованого часу відправлення;
-    у період не більше ніж за два тижні і не менше ніж за сім днів до запланованого часу відправлення та запропоновано зміну маршруту, що дасть змогу вирушити з пункту відправлення не пізніше ніж за дві години до запланованого часу відправлення та прибути у кінцевий пункт призначення не пізніше ніж через чотири години після запланованого часу прибуття;
-    менше ніж за сім днів до запланованого часу відправлення та запропоновано зміну маршруту, що дасть змогу вирушити з пункту відправлення не пізніше ніж за годину до запланованого часу відправлення та прибути у кінцевий пункт призначення не пізніше ніж через дві години після запланованого часу прибуття.
Отже, якщо пасажиру було повідомлено пізніше, ніж за 2 тижні до передбачуваної дати подорожі про скасування рейсу і не запропоновано переліт іншим рейсом чи маршрутом у визначені строки, пасажир має право на отримання компенсації в наступних розмірах:
250 євро – для рейсів дальністю до 1500 кілометрів;
400 євро – для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів;
600 євро – для рейсів дальністю понад 3500 кілометрів.
Проте перевізник має право зменшити розмір зазначеної компенсації на 50 відсотків, якщо пасажиру пропонується заміна маршруту перевезення до його пункту призначення альтернативними рейсами, час прибуття яких не перевищує запланованого:
на дві години – для рейсів дальністю до 1500 кілометрів;
на три години – для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів;
на чотири години – для інших рейсів.
Проте якщо пасажир погодився на продовження подорожі по зміненому маршруту перевізник зобов’язаний безоплатно забезпечити такому пасажиру знову ж:
1) харчування та прохолодні напої відповідно до часу очікування нового рейсу;
2) місця в готелі у разі, якщо пасажири змушені чекати на відправлення впродовж однієї або більше ночей чи якщо час додаткового очікування відправлення більший, ніж передбачалося;
3) наземний трансфер за маршрутом аеропорт – готель – аеропорт;
4) два телефонні дзвінки або телекс-, факс-повідомлення, або повідомлення електронною поштою, якщо для цього є технічні умови аеропорту.
Проте якщо ж перевізник не виконує своїх обов’язків пасажир зможе звернутися до нього з письмовою претензією та з вимогою про відшкодування понесених пасажиром збитків. Проте у такому разі Правилами повітряних перевезень регламентовано межу відповідальності перевізника.
Так, якщо пасажир подорожує в межах України або ж до країн, які не входять до Європейського Союзу, відповідальність перевізника за збитки, завдані внаслідок ненадання послуги з перевезення та обслуговування, пов’язаного з таким перевезенням, обмежується відшкодуванням документально підтверджених витрат пасажира на проживання у готелі, харчування, зв’язок і наземний трансфер (аеропорт – місто – аеропорт), а також компенсацією будь-яких інших прямих збитків, зазначених пасажиром, у розмірі до 100 доларів США за кожну добу (або еквіваленті в іншій валюті). Перевізник надалі не несе будь-якої відповідальності, за винятком випадків завдання збитків через недбальство перевізника.
Для пасажирів, які подорожують до/з аеропортів території Європейського Союзу особливості відповідальності перевізника визначаються Варшавською та Монреальською конвенціями. Так, у разі заподіяння пасажиру шкоди у зв’язку з його затримкою відповідальність перевізника стосовно кожного пасажира обмежується сумою 4150 спеціальних прав запозичення (СПЗ). Курс СПЗ до гривні визначається Національним банком України.
Таким чином пасажири України мають широкі права у разі затримки чи скасування рейсу і можуть вимагати у перевізника, як перевезення іншим рейсом чи маршрутом, так і виплату компенсації та відшкодування завданих такими діями збитків. Головне – не залишатися осторонь і мовчки чекати, а вимагати від перевізника дотримання ним норм чинного законодавства.

Топорецька Зоряна
оставить комментарий
Имя *
Электронная почта *
Вебсайт *
Комментарий