Записи

законопроекты

ПРИЙНЯТО ЗА ОСНОВУ ПРОЕКТ ВИБОРЧОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ, ОКРЕМА ГЛАВА ЯКОГО ПРИСВЯЧЕНА ІНФОРМАЦІЙНОМУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЮ ВИБОРІВ ТА ПЕРЕДВИБОРЧОЇ АГІТАЦІЇ

1476087333_1469100832_6de42e8ccc50993045446b66f6e3bbd1

07 листопада 2017 року Верховна Рада прийняла в першому читанні Виборчий кодекс України, у якому питанню інформаційного забезпечення виборів та передвиборної агітації відведена окрема п’ята глава. Норми згаданої глави проекту Виборчого кодексу України (Проект № 3112-1) регулюють поведінку засобів масової інформації (друкованих ЗМІ та телерадіоорганізацій) під час виборчого процесу.

Аналізуючи зміст проекту Виборчого кодексу України, в цілому можна сказати про те, що в ньому були систематизовані та узагальнені норми та принципи роботи ЗМІ під час виборчого процесу, котрі нині закріплені в Законах України «Про вибори народних депутатів України», «Про вибори Президента України», «Про місцеві вибори», проте є і деякі зміни.

Так, у проекті кодексу була залишена норма про те, що телерадіоорганізації (ТРО) самостійно визначають кількість ефірного часу, присвяченого відповідним суб’єктам відповідного виборчого процесу, у передачах (циклах передач) новин чи інших інформаційних передачах, спеціальних програмах, на замовлення виборчої комісії. Так само залишився принцип про те, що ТРО повинні дотримуватися вимоги рівного розподілу ефірного часу, присвяченого кожному відповідному суб’єкту, але при цьому автори Проекту запропонували встановити обсяг допустимого відхилення для окремого суб’єкта від середнього обсягу ефірного часу не більш як на 15 %.

Також у Проекті №3112-1 міститься норма про те, що ТРО при поширенні інформації про вибори у передачах новин чи інших інформаційних передачах (циклах передач), спеціальних програмах (на замовлення виборчої комісії) мають не допускати поширення редакційних чи авторських коментарів, інших оціночних суджень як позитивного, так і негативного характеру стосовно кандидатів, суб’єктів їх висування.

Авторами Проекту також запропоновано збільшити термін до початку голосування, протягом якого забороняється оприлюднення чи поширення в інший спосіб результатів опитування громадської думки, пов’язаних з виборами, з двох до семи днів перед днем голосування.

Щодо роботи ЗМІ при проведенні передвиборної агітації, то тут планується:

-     встановити заборону під час виборчого процесу використовувати у комерційній та соціальній рекламі повідомлення у будь-якій формі про підтримку кандидатом (кандидатами) або суб’єктом його (їх) висування товарів чи послуг, видовищних чи інших публічних заходів, а також привернення уваги до участі кандидатів у публічних видовищних заходах;

-     змінити порядок встановлення розцінок на одиницю ефірного часту та друковані площі, строки повідомлення про такі розцінки;

-     заборонити «змішування» агітаційних матеріалів та комерційної реклами;

-     зобов’язати ведучих передач ТРО, що поширюються у прямому ефірі, вживати усіх заходів для припинення поширення учасником передачі ТРО інформації, що містить заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства та розпалювання міжетнічної, расової, національної, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров’я населення, а також інформації, що має недостовірний або наклепницький характер, який загальновідомий або був встановлений у судовому порядку;

-     визначити строк, на який Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення своїм рішенням може припинити трансляцію на території України, у тому числі операторами телекомунікацій, іноземних телеканалів, у діяльності яких порушуються норми кодексу, а саме до закінчення виборчого процесу;

-     визначити, що у разі встановлення судом при розгляді виборчого спору одноразового порушення засобом масової інформації вимог Виборчого кодексу Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення своїм рішенням оголошує відповідному засобу масової інформації офіційне попередження з вимогою припинити порушення вимог виборчого законодавства. Таке попередження публікується у засобах масової інформації, а також оприлюднюється на офіційному сайті Центральної виборчої комісії. Засіб масової інформації, якому винесено попередження, зобов’язаний оприлюднити таке повідомлення без коментарів у програмі новин, що виходить в ефір у прайм-тайм, або розмістити на першій сторінці найближчого випуску друкованого засобу масової інформації. У разі встановлення судом при розгляді виборчого спору повторного або одноразового грубого порушення засобом масової інформації вимог кодексу суд приймає рішення про тимчасове (до закінчення виборчого процесу) зупинення випуску відповідної програми, дії ліцензії аудіовізуального засобу масової інформації або про тимчасову заборону (до закінчення виборчого процесу) випуску друкованого видання.

Також у проекті кодексу (на відміну від нині чинних нормативно-правових актів) серед форм передвиборної агітації відсутня «політична реклама».

Планується встановити чіткі правила передвиборної агітації на радіо та телебаченні:

-     проміжок ефірного часу для проведення передвиборної агітації між 19 год. 00 хв. та 23 год. 00 хв. (за київським часом);

-     за 15 хв. до і 15 хв. після трансляції передвиборної агітації забороняється коментувати чи оцінювати зміст такої агітації, дії кандидата чи суб’єкта його висування;

-     не менше 3 хв. неперервна тривалість ефірного часу для проведення передвиборної агітації;

-     заборона включення до інформаційних теле- і радіопрограм (випусків новин) передвиборних агітаційних матеріалів;

-     чітке відокремлення передвиборної агітації від інших програм, передач на їх початку і наприкінці за допомогою аудіо-, відео-, комбінованих засобів, титрів, рекламного логотипу або коментарів ведучих з використанням слів «Передвиборна агітація»;

-     заборона переривання передвиборної агітації рекламою товарів, робіт, послуг та іншими повідомленнями;

-     чітка ідентифікація замовника передвиборної агітації (текстове повідомлення, розміром не менше 15 % площі екрану, виконане контрастним кольором до основного фону);

-     час мовлення, відведений на передвиборну агітацію, не більше 20 % фактичного обсягу мовлення протягом астрономічної доби;

-     обов’язковий аудіо-, відеозапис усіх передач, що містять ознаки передвиборної агітації та їх збереження протягом 30 днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів.

Проектом Виборчого кодексу також планується деталізувати порядок створення та поширення ТРО передач за участю суб’єктів виборчого процесу:

-     передачі за участю суб’єктів виборчого процесу (у формі передвиборних дебатів чи дискусій) повинні бути організовані у цикл передач однакового формату з метою забезпечення можливість участі у них усіх суб’єктів виборчого процесу за їхнім бажанням;

-     ТРО може створити лише один цикл таких передач під час виборчого процесу;

-     час мовлення, який використовується для циклів передач (дебатів чи дискусій за участі суб’єктів виборчого процесу), не враховується у 20 % час мовлення, відведений на передвиборну агітацію на радіо та телебаченні;

-     ТРО, яка має намір поширювати передачі за участю суб’єктів виборчого процесу, одночасно й в однаковий спосіб надсилає пропозиції взяти участь у циклі зазначених передач усім кандидатам чи усім зазначеним партіям (організаціям партій). У пропозиції має зазначатися формат передачі, строк, протягом якого необхідно надати згоду на участь в передачі та вартість участі у такій передачі;

-     обсяг ефірного часу, що надається учасникам передач для участі в дискусії або для відповіді на запитання, має визначатися за однаковими правилами;

-     проведення під час передачі інтерактивного голосування та оприлюднення його результатів можуть включатися до формату передачі тільки за згодою усіх учасників передачі;

-     кандидат, партія (організація партії) – суб’єкт виборчого процесу має право взяти участь тільки в одній передачі циклу;

-     кандидат, партія (організація партії), які не надали у строк згоди на участь у циклі передач, не можуть брати участь у таких передачах відповідної ТРО;

-     ТРО оприлюднює перелік учасників циклу передач, а також про тих, хто відмовився від участі у циклі передач.

 

Неманихина Екатерина
оставить комментарий
Имя *
Электронная почта *
Вебсайт *
Комментарий