Записи

интеллектуальная собственность

Прийнято закон про ефективне управління майновими правами: ОКУ не будуть такими як раніше

yaki-zakonoproekti-pidgotuvav-agrarnij-komitet-na-osin-8841_1

15 травня 2018 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав», якого вимагали як українські реалії, так і міжнародна спільнота. Предметом регулювання цього Закону є, насамперед, діяльність організацій колективного управління в Україні.

ЗАКОНОПРОЕКТ  був поданий Кабінетом Міністрів України в грудні минулого року. З того часу він широко обговорювався та крокував до прийняття. У цілому законопроект був майже повністю прийнятий у редакції, наявній до другого читання, крім деяких правок, які були внесені народними депутатами безпосередньо під час засідання Верховної Ради. Далі буде проаналізовано основні новели новоприйнятого законодавчого акта.
Повна монополія організацій колективного управління (ОКУ) на управління майновими авторськими правами не вводиться. Правовласник все ще може самостійно видавати ліцензії на використання його творів. Що ж до користувачів (цей термін охоплює осіб, які у своїй діяльності використовують об’єкти авторського та/або суміжних прав) відтепер договір з ОКУ їм варто укласти, оскільки в протилежному випадку доведеться укладати договори з кожним виконавцем окремо або нести відповідальність.
Всього за цим Законом буде три рівні повноважень ОКУ щодо управління: обов’язковий, розширений та добровільний. Добровільний передбачає вибір правовласником ОКУ та укладення договору.
При розширеному та обов’язковому управлінні ОКУ може управляти всіма авторськими та суміжними правами незалежно від того, чи укладав правовласник договір з ОКУ, проте лиш у визначених Законом сферах.
Обов’язкове управлення здійснюватиметься у таких сферах, як: право слідування творів образотворчого мистецтва; репрогафічне відтворення творів та їхніх частин (уривків); відтворення в домашніх умовах і в особистих цілях творів, виконань, зафіксованих у фонограмах, відеограмах, їхніх примірниках, а також аудіовізуальних творів та їхніх примірників; кабельна ретрансляція об’єктів авторського права і (або) суміжних прав, крім прав організацій мовлення щодо їхніх власних програм (передач) мовлення.
Розширене управління відрізняється тим, що правовласник за бажанням може вилучити належні йому права з управління ОКУ. Воно здійснюватиметься обов’язково у таких сферах:
1) публічне виконання музичних недраматичних творів з текстом і без тексту, включно з тими творами, що включені до складу аудіовізуальних творів;
2) публічне сповіщення музичних недраматичних творів з текстом і без тексту, включно з тими творами, що включені до складу аудіовізуальних творів, крім кабельної ретрансляції;
3) право на справедливу винагороду, спільну для виконавців та виробників фонограм (відеограм), за публічне виконання фонограм і зафіксованих у них виконань чи публічну демонстрацію відеограм і зафіксованих у них виконань, опублікованих для використання з комерційною метою;
4) право на справедливу винагороду, спільну для виконавців та виробників фонограм (відеограм), за публічне сповіщення фонограм і зафіксованих у них виконань, відеограм і зафіксованих у них виконань, опублікованих для використання з комерційною метою, крім кабельної ретрансляції.

Законом вперше повністю урегульовано правовідносини у сфері кабельної ретрансляції та необхідності провайдерів сплачувати певні кошти правовласникам. Раніше в Україні належного регулювання не було, а в царині ретрансляції було багато невизначеностей і на законодавчому, і на практичному рівні (про це ви можете почитати тут. Новим Законом невизначеність усунено. Провайдерам треба буде платити за ретрансляцію лише у випадку ретрансляції іноземних каналів, що випливає з наданого новоприйнятим Законом визначення.
Кардинально змінився підхід до розрахунку компенсації за порушення авторських та суміжних прав. Відтепер вона визначатиметься судом як паушальна сума на базі подвоєної або потроєної суми винагороди або комісійних платежів, які були б сплачені, якби порушник звернувся із заявою про надання дозволу на використання оспорюваного авторського права або суміжних прав замість відшкодування збитків або стягнення доходу.
Простими словами, порушник повинен буде сплатити вдвічі або втричі більше ніж мав би, якби заздалегідь звернувся за дозволом на використання.
Незважаючи на очевидну прогресивність цієї норми, скептики вказують, що вона створить більше проблем, аніж вирішить, оскільки, зокрема, занадто складно здійснити вирахування відповідних сум.
Варто зазначити, що 15 травня у Верховній Раді розглядався ще один законопроект щодо авторсько-правової сфери – № 7539 від 01.02.2018 (який ми раніше аналізувати тут) Цей законопроект депутати відправили на доопрацювання Комітету.
Отже, за результатами короткого аналізу новел прийнятого Закону України «Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав» можна дійти висновку, що в правовому регулюванні діяльності організацій колективного управління відбувся однозначний крок вперед. Тепер треба чекати на активну реалізацію його норм.

Тыщенко Екатерина
оставить комментарий
Имя *
Электронная почта *
Вебсайт *
Комментарий