Записи

налоговое право

Соціальна справедливість: версія 2019

74684930

Законодавство України, що регулює правовідносини у частині нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, за останні декілька років зазнало кардинальних змін. Встановлення єдиної ставки єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ЄСВ) на рівні 22 відсотків замість диференційованих ставок, що залежали від класу професійної ризиковості роботодавця, скасування обов’язку зі сплати ЄСВ працівниками, зміна підходу до нарахування ЄСВ фізичними особами – підприємцями, скасування понижуючого коефіцієнта – все це довелось пережити страховикам та застрахованим особам протягом останніх трьох років.

Метою таких змін було перш за все зменшення податкового навантаження на заробітні плати, спрощення адміністрування сплати ЄСВ та стимулювання виведення заробітних плат «з тіні». Крім того, за інформацією Міністерства соціальної політики України зміни мають свій позитивний результат. Однак український Уряд, вочевидь, працює за принципом «немає межі досконалості» та вирішив у черговий раз внести зміни, у тому числі, до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».

Збільшення бази нарахування ЄСВ та посилення відповідальності за несплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування – ось що очікує представників бізнесу у разі набрання чинності законопроектом «Щодо удосконалення функціонування системи загальнообов’язкового державного соціального та пенсійного страхування, підвищення якості адміністрування та дисципліни сплати єдиного соціального внеску».

Перша зміна, що, на думку Уряду, приведе до збільшення наповнення бюджету Пенсійного фонду України, стосується збільшення розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування до 25 мінімальних зарплат (нагадаємо, на сьогодні максимальна величина становить 15 розмірів мінімальної заробітної плати). Таким чином, максимальна база нарахування ЄСВ в 2019 році становитиме вже 104 325 гривень у розрахунку на місяць. Разом з тим пропонується ввести регресивну шкалу нарахування ЄСВ для зарплат, які перевищують максимальну базу, для таких зарплат ставка буде зменшуватися від 20 % до 5 % залежно від самого розміру зарплати.

Отже, у разі прийняття вищевказаного законопроекту на роботодавців очікують такі ставки ЄСВ:

для бази нарахування ЄСВ у розмірі до 25 мінімальних зарплат – 22 %;

для бази нарахування ЄСВ у розмірі від 25 до 70 мінімальних зарплат – 20 %;

для бази нарахування ЄСВ у розмірі від 70 до 150 мінімальних зарплат – 17 %;

для бази нарахування ЄСВ у розмірі від 150 до 200 мінімальних зарплат – 15 %;

для бази нарахування ЄСВ у розмірі від 200 до 270 мінімальних зарплат – 10 %;

понад 200 розмірів мінімальної зарплати – 5 %.

Наприклад, розглянемо скільки ЄСВ сплатить роботодавець із заробітної плати працівника у розмірі 110 000 гривень на місяць. Враховуючи те, що Законом України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» розмір мінімальної заробітної плати на місяць становить 4173 гривні, заробітна плата вказаного працівника знаходиться в діапазоні від 25 до 70 розмірів мінімальної заробітної плати. За запропонованою законопроектом схемою роботодавець зобов’язаний сплатити 22 відсотки від 104 325 гривень (максимальна величина бази нарахування ЄСВ), що дорівнює 22 952 гривням. На решту заробітної плати, а саме 5675 гривень, нараховуватиметься ЄСВ за ставкою 20 відсотків, що становить 1135 гривень. Таким чином, роботодавець, який нараховує своєму працівникові заробітну плату у розмірі 110 000 гривень на місяць зобов’язаний буде сплатити 24 087 гривень єдиного соціального внеску. Для порівняння, на сьогодні максимальна величина бази нарахування ЄСВ становить 15 розмірів мінімальної заробітної плати. Тобто у разі неприйняття запропонованих законопроектом змін у 2019 році роботодавець, який нараховує своєму працівникові заробітну плату у розмірі 110 000 гривень, зобов’язаний буде сплачувати єдиного соціального внеску 13 771 гривню.

Друга зміна, запропонована законопроектом, стосується відповідальності за правопорушення у вигляді несплати ЄСВ. Розробники законопроекту наголошують на необхідності введення санкцій у вигляді заборони виїзду за кордон та керування транспортним засобом у разі відкритого кримінального провадження, що стосується несплати ЄСВ.

Разом з тим представники бізнесу досить негативно відреагували на збільшення максимальної величини бази нарахування ЄСВ та встановлення регресивної ставки. Перш за все наголошується на можливості зворотного ефекту від запровадження запропонованих змін, а саме повернення «в тінь» високих заробітних плат.

 

Анна Головацька
оставить комментарий
Имя *
Электронная почта *
Вебсайт *
Комментарий